[La Plana] Aquest és el Castelló que volem?

Publicat el

En un moment de crisi social, econòmica i ambiental com en el que ens veiem immerses, el transport públic hauria de ser un servei de fàcil accés per al jovent de la nostra ciutat, per tal de moure’ns d’una manera ràpida, eficient i respectuosa amb el medi ambient.

Tanmateix, queda clar que aquest no és l’objectiu de l’actual ajuntament. Ho demostren actuacions com el projecte del TRAM. Un projecte que ens ha costat més de 20 milions d’euros, que haurem de pagar fins el 2028 i que ens costa un milió d’euros addicional cada any. I tot això malgrat que els trajectes que servirà el TRAM ja estaven coberts per autobusos regulars: no només això, sinó que actualment per arribar a la universitat és necessari fer transbord, i cada matí es poden veure les cues d’usuaris esperant ja que la freqüència no és suficient a hora punta.

Parada TRAMEs construeixen parades exagerades i sense ús mentre s’ofega el transport real.

Tot i això, com ja va sent habitual, l’empitjorament en el servei no s’ha traduït en una reducció del preu d’aquest. Així, des del 2008 el preu d’un bitllet ha pujat un 40%, de 0,75 a 1,05 euros, i el preu de l’abonament un 70%, de 4,8 a 8,2 euros. Tot això mentre el PIB per càpita baixava un 5% pels efectes de la crisi.

Mentre invertien milions en el tram, però, reduïen personal, línies i freqüències d’autobusos, de manera que en algunes la freqüència de pas és de 45 minuts o una hora, i són poques les que tenen freqüència més curta que 30 minuts. Això, sumat a la falta d’un horari concret de pas, fa gairebé impossible calcular quin autobús has d’agafar per arribar allà on vols, convertint aquestes línies en inútils, de manera que cada vegada s’utilitzen menys.

Si mirem finalment la situació dels ciclistes, el panorama no millora. Hi ha una falta absoluta de carrils bici: els que hi han actualment envolten Castelló per l’exterior, mentre per el centre no n’hi ha cap, i l’ús es limita a les anomenades «ciclocalles», carrers normals als quals s’ha canviat el nom, però que segueixen sense suposar una via segura i còmoda per als ciclistes.

Si que es va dur a terme, però, una actuació per fomentar la bicicleta: el servei bicicas es va crear el 2008, gratuït i públic, però no s’ha trigat a privatitzar. Des de 2012 està controlat per una empresa, que s’emporta beneficis d’una inversió pública i que retalla en serveis per poder guanyar més. Així, el bicicas no funciona en dies festius, només funciona fins les 22:30 o fins les 21:00 els dissabtes, i és habitual trobar estacions buides o plenes, de manera que no es pot fer ús del servei.

Per tot això, el jovent de Castelló reclamem un canvi complet en el model de transport de Castelló, que aquest es faça pensant en les necessitats dels usuaris i no en els beneficis o en la publicitat que certes actuacions puguen comportar.

Defensem un transport públic i de qualitat!


Comments are closed.